Prima menstruație este un eveniment major în maturizarea unei fete, un jalon important in dezvoltarea ei ca femeie. Ea marchează încheierea unei etape de viață pentru fete și începerea dezvoltării și devenirii pe calea de a fi femeie.
Câți cunosc oare, în afara lumii medicale, că dicționarul explicativ al limbii române conține termenul de menarhă, momentul declanșării primei menstruații?
Care sunt mesajele pe care le-am primit în legătură cu asta?
Ce dăm mai departe ca femei fetelor noastre?
Multe femei în istoria noastră recentă au intrat în etapa de femeie simțindu-se complet singure, crezând că sunt bolnave, sau pe moarte.i Când ignorăm acest prag de trecere important, nu recunoaștem un prag de inițiere în maturitate și un moment transformațional în viețile fetelor noastre. Le lăsăm să „se descurce” singure, așa cum am fost lăsate și noi, majoritatea. O definiție simplă pentru abandon. Sau, mai recent, având acces la mass media, lăsăm inițierea asta majoră în maturitate să fie făcută de companii și reclame comerciale care perpetuează în mod subtil stereotipuri și prejudecăți despre corpul feminin.
„Modul in care acest moment – prima menstruație – este tratat, respectat sau ignorat, vorbește despre importanța și valoarea acordată cultural femeilor și proceselor lor fiziologice. Fata primește mesaje atât explicite cât și implicite, subconștiente, despre rolul ei de femeie, cum ar trebui să se poarte și importanța pe care o are în cultura ei.” (Jane Hardwicke Collings – Moașă pentru nașteri acasă în Australia)
Acest prag de trecere între vârstele femeii era sărbătorit de numeroase culturi indigene conectate la natura și la sacralitatea vieții ca tot unitar, inclusiv de strămoșii noștri. Marea civilizație cucuteniană de pe pământurile noastre folosea un calendar lunar, dezvoltase scrierea sacră pentru inițieri pe linie feminină, iar cea mai veche scriere din lume a fost descoperită în mormântul unei preotese. (vezi Tăblițele de la Tărtăria).
Trecut și prezent
Trăim pe teritoriul uneia din cele mai străvechi culturi ale umanității care în perioada neolitică și paleolitică onora femininul și viața, celebra Marea Zeiță Mamă, natura și parteneriatului masculin-feminin.
De la sărbătorirea fertilității simbolizată de însăși corpul femeii și calendarul lunar predat pe linie feminină în era cucuteniană, am ajuns – prin perturbare culturală și istorică- la a da mai departe fetelor rușine, vină și ignoranță față de procesele propriului corp.
De la o funcție fiziologică odinioară sacră, menstruația a devenit în timp tabu, asociată cu rușine și murdărie. În cel mai bun caz, a fost total ignorată. Asta a alimentat superstiții și prejudecăți care au fost transmise din generație în generație.
Prejudecățile vizavi de „murdăria” femeii în această perioada, interzicerea frecventării bisericii în popor și asocierea menstruației cu blestemul Evei în învățăturile creștine distorsionate au scăzut ca putere în timp.ii Menstruația continuă totuși să fie înconjurată de tabuuri invizibile în cultura românească modernă.
De la cultura străveche a strămoșilor care au pus în roșul din mărțișor simbolul sângelui ce dă viață, am ajuns să cumpărăm tampoane de unică folosință promovate intens în reclame cu sânge … albastru.
Accesibilitatea la absorbante și tampoane de import de unică folosință după ‘89 a făcut doar mai comodă tratarea acestui proces fiziologic, sângele devenind acum parte dintr-un produs comercial care ajunge convenient la gunoi. Mult gunoi.
Context internațional
După 1990 la nivel internațional au apărut primele articole, reflecții și resurse care revendică sacralitatea menstruației, aduc exemple din culturi indigene și pun în discuție valoarea sângelui menstrual în opoziției cu „inferioritatea” asociată femeii din cauza acestui proces și vehiculată multe secole înainte.
În ultimii 30 de ani a crescut organic o mini-mișcare internațională de menstruație conștientă – facilitată și de creșterea conștiinței ecologice critică față de consumul exagerat de produse de igienă ce devin surse majore de poluare. Menstruația este adusă în prim plan, examinată din perpectivă spirituală, ecologică și de artă.
De exemplu, o mișcare de pelerini spanioli și catalani denumită „Wood Goddess”/ Zeița de Lemn a creat după 1990 o rută de pelerinaj la locuri considerate sacre asociate cu Madona/ Maria Magdalena în Franța.iii Intenția acestor pelerini este de a reversa ceea ce este considerat „blestemul Evei” în „binecuvântarea Mariei Magdalena”, inspirați de cultul antic Marii Zeițe și de reintrepretarea învățăturilor creștine pentru a face loc pentru divinitatea feminină.
Mișcarea feministă în artă a dus la experimente artistice cu sângele menstrual încă din anii 1970, punând în discuție tabuurile din jurul acestui subiect și prejudecata că este murdar. Astăzi sunt multe artiste care pictează cu sânge menstrual ca manifest social, inclusiv Timea Pall din Oradea ce a ajuns subiect de știri internaționale în 2017.iv
Care este problema? Implicații pentru următoarea vârstă a femeii
Ce spun cultura pop și companiile:
Dacă analizăm reclamele pentru produse asociate menstruației, care este mesajul pe care producătorii de absorbante și cei de de medicamente de suprimare a durerii îl dau fetelor și femeilor vizavi de corpul lor?
Cât de important este ceea ce femeile simt în corpul lor?
Cum sunt încurajate ele să abordeze cauzele reale ale disconfortului?
Cât de multă informație este disponibilă pentru a evalua conținutul real de substanțe chimice pe care îl conțin absorbantele pe piață?v
Cultura noastră modernă desconsideră sensibilitatea femeilor care menstruează – la fel sensibilitatea femeilor însărcinate, care tocmai au născut, sau care sunt la perimenopauză, ceea ce ne include și astfel desconsideră pe marea majoritate, indiferent unde ne aflăm ca etapă de viață.
Mesajele subtile sunt că:
* mirosim (poftiți absorbante parfumate),
* avem toane, suntem iritabile (perioada pre-menstruală e medicalizată în „sindrom”),
* suntem sensibile și slăbite (dar cu medicamente putem ignora durerea).
Multe din produsele menstruale existente pe piață sugerează subtil fie că:
– nimic nu e neobișnuit și propun soluții pentru a ignora cu succes menstruația,
– fie că e o problemă medicală pentru care, din nou, există soluții medicale.
(Ia pastila asta ca să nu simți durerea, tampon intern pentru a putea face înot sau a purta pantaloni mulați, sau uite o metodă contraceptivă pentru a „scăpa” de menstruație).
Atitudinea “de a scăpa” de un „rău inevitabil” crește fetele în femei nesigure pe ele, care nu-și dau șansa să se cunoască și accepte, să-și vadă și crească puterea personală de femeie. Cu aceeași atitudine se vor prezenta la târziu la doctor pentru „a scăpa” cât mai ușor și de naștere. Această atitudine de neasumare, frică și fugă de pragul următor de putere feminină înlocuiește încrederea în sine și corpurile lor știu ce fac, și care pot naște natural, ca marea majoritate a milioanelor de femei care au născut vreodată.
Femeile tinere se apropie astfel de naștere cu atitudine de fetițe speriate ce au auzit predominant povești îngrozitoare despre naștere, și dau puterea complet sistemului medical unde procentul de cezariene este în creștere continuă în ultimii douăzeci de ani (peste 60% în 2019 România, și mai mult în unele spitalevi). Pe lângă efectele negative ale cezarienei pe termen lung, atât medical cât și emoțional, nașterile în spital sunt în general supra-medicalizate, cu numeroase femei care nu sunt informate corect, ascultate și respectate în proces. Femei care nu știu și nu pot să ceară clar alt tratament.
Impactul asupra fetelor tinere
Menstruația ca eveniment normal și regulat în viața fiecărei fete adolescente și femei sănătoase este este înconjurată și la noi de numeroase tabuuri invizibile și exprimată prin eufemisme care au conotații majoritar negative ( pe stop, roșu la semafor, Moş Crăciun, Lacul Roşu, perioada nasoală a lunii, a fi în revizie, „boalele”).
O perioadă uriașă de transformare pentru fete în femei, cu impact hormonal și emoțional mare, este de obicei total ignorată, oricât de multă educație și modernitate este prezentă în viețile noastre.
Frecvent discuțiile despre menstruație aduc în prim plan mai ales probleme legate de acest proces fiziologic (dismenoree, risc de sarcină, menstruație neregulată). Parte din educația de bază pentru sănătate însă ar putea include menstruația ca un aspect pozitiv al sănătății femeilor – aspect care dă posibilitatea de a purta o sarcină și da viață.vii
Milioane de femei menstruează în același timp, eveniment regulat în viața oricărei fete și femei sănătoase dar deschiderea spre a vorbi despre asta și a aborda tema cu fetele și în educație este un „subiect cam delicat”.viii
La ce putem spune „Stop” în mod pozitiv?
Sarcina educației
De ce am continua să evităm reflecție conștientă pe o parte atât de importantă din viața în corp de femeie?
Stop pentru a analiza cât de sănătos este ce gândim, practicăm în relație cu sine și dăm mai departe. Putem rescriem istoria prezentă.
Fiecare dintre noi este o agentă de schimbare culturală și o activistă de mediu când începem să schimbăm relația cu menstruația și facem alegeri diferite.
Deci stop la:
* a lăsa inițierea în maturitate a fetelor să fie făcută de mass-media sau trecută ușor cu vederea
* a spune NU tabuurilor invizibile din jurul menstruației
* prefacerea că nimic nu e special și că putem funcționa ca oricând la menstruație
* pretenția că liniaritatea, eficiența, acțiunea și producția sunt cele mai importante
* a cumpăra absorbante pline de substanțe chimice care afectează flora vaginală și sănătatea hormonală
În mod pozitiv am putea încerca chiar să fim „pe stop”, pentru a ne onora nevoile de regenerare la menstruația.
Când nu facem nimic în legătura cu acest prag de trecere, transmitem mai departe tabuuri invizibile prin care am trecut și trăit la rândul nostru. Dăm o parte importantă din responsabilitatea de părinți, educatori și păstrători sau re-aducători de tradiție sănătoasă mass mediei și companiilor care au interes să-și crească în primul rând cifra de afaceri, nu să educe corect și echilibrat.
A deschide conversații oneste despre acest subiect, a readuce importanța menstruației în prim plan și a sărbători acest prag important de trecere de la fată la femeie înseamnă a da respectul cuvenit corpului noii femei. Mai înseamnă a ne revendica legătura profundă cu natura și cu acest pământ.
Transmitem astfel fetele care încep această dezvoltare o cunoaștere care să le aducă putere personală, încredere în sine, și asumare/acceptare a corpului de femeie.
Aici este rădăcina tuturor problemelor legate de sistemul reproducător feminin: cunoaștere, acceptare, asumare a corpului de femeie.ix
O educație sensibilă la gen și prietenoasă pentru fete care să le sprijine cunoașterea, acceptarea și asumarea corpului de femeie în care au venit este foarte necesară ca educație esențială pentru o viață sănătoasă și în armonie. Sunt suficiente provocările în viața unei adolescente ca să mai adăugăm ignoranța totală față de un proces fiziologic major care impactează fiecare aspect al vieții, oricât de mult am crede reclamele sau companiile care supra-medicalizează acest proces.
E important în primul rând să ne putem întrebări, nu doar să luăm răspunsuri de-a gata, dintr-o abordare sau alta.
Întrebările deschid posibilități și aduc spațiu pentru creativitate. Fiecare poate apoi alege cu ce rezonează.
Între o fată care crede că e pe moarte, o femeie care ignoră sau suferă profund la menstruație și o artistă care pictează cu sânge menstrual, avem un continuum pe care să navigăm și rescriem relația personală cu sângele și menstruația.
Provocare: în formă de scrisoare
Pentru a rescrie povestea personală cu menstruația în orice moment al vieții de femei ai fi, poți începe cu un exercițiu simplu:
Scrie o scrisoare pentru cea care ai fost la prima menstruație. Onorează-i sentimentele, spune-i orice ce ți-ar fi plăcut și te-ar fi susținut să auzi atunci. Dacă nimeni nu ți-a spus bun venit în lumea femeilor, fă-o tu, retroactiv!
Cum te simți după ce scrii această scrisoare? Ce ai să îi spui fetei de 11, 12, 13 ani care ai fost?
Împarte și cu noi!
Autoare Ina Curic
Specialistă în gen, pace și conflicte
Ina a facilitat primele programe educative pe leadership feminin si stimă de sine pentru fete în România in 2003 si 2004, și pe parteneriat de gen pentru tineri în 2005. Publicațiile pentru adolescenți in urma acestor programe sunt disponibile gratuit aici.
*
În curând aducem în limba română o carte specială pentru fete care se apropie de sau au trecut pragul primei menstruații:
Darul Femeii: Trăiește menstruația cu bucurie de DeAnna Lam, readuce în prim plan importanța de a sărbători acest prag și viața în corp de femeie. O carte superb ilustrată de o tânără artistă româncă, Ana-Maria Zaharia, care conectează prin imagini simbolistica menstruației cu alte elemente culturale din tradiția românească.
Pe grupul de facebook Sori cu luna, ne consultăm cu privire la temele astea, inclusiv despre publicații. Haideți la conversație!
***
Note de final:
iÎn absența studiilor extensive efectuate pe România pentru a cartografia acest subiect, aceasta opinie este formată în urma a anumeroase discuții și testimoniale de la fete și femei de toate vârstele în ultimii 20 de ani de activitate profesională și activism pe subiecte legate de echitate de gen și putere feminină (primele programe și publicații pentru fete au fost realizate în Ro în 2003, vezi publicațiile gratuite disponibile online de Ina Curic, „Fete, Da!” (2003), „Pași spre Țara Egalității”(2005)
iiÎn conversații personale cu femei în România am auzit inclusiv de preoți care încurajează prezența femeilor în biserică și reinterprează „murdăria” asociată menstruației în trecut cu faptul că femeile nu foloseau produse care să asigure complet nepătarea spațiului fizic, ceea ce nu mai este cazul.
iii Studiu de caz în Anna Fedele, Reversing Eve's Curse: Mary Magdalene, Mother Earth and the Creative Ritualization of Menstruation, Journal of Ritual Studies, Vol. 28, No. 2, Special Issue: Ritual Creativity, Emotions and the Body (2014), pp. 23-36 (14 pages), https://www.jstor.org/stable/44368903
iv Artista româncă: Timea Pall, Oradea. Despre evoluția folosirii sângelui menstrual în artă aici: https://helloclue.com/articles/culture/a-guide-to-period-art
v Absorbantele și tampoanele de pe piață nu includ în descriere componentele reale incluse. Efectul nociv al utilizării aceluiași tip de tampoane interne prea absorbante pentru femei când debitul menstruației diferă de la o zi la alta a fost adus în prim plan din cauza sindromului de șoc toxic, în loc să facă parte din campania de informare sau educația de prevenție.
viStudiu citat aici: https://www.formaremedicala.ro/rata-nasterilor-prin-cezariana-a-depasit-60-oms-trage-un-semnal-de-alarma/
viiRecomandare dintr-un studiu american în urma căruia Asociația Națională a Profesorilor a elaborat un curriculum de educație menstruală pentru adolescenți – inclus în Warren LMcNab, What They Should Know About Menstruation, The Science Teacher Vol. 52, No. 2 (Feb. 1985), pp. 27-29 (3 pages), Published by:National Science Teachers Association
viiiConversație personală cu profesoare de liceu, Ina Curic, 2020.
ixConform abordărilor de medicină holistică și naturo-patie care conectează simptomele corpului fizic cu cauze în corpul emoțional și mental. Boala nu apare din neant. Vezi cauzele emoționale ale bolilor, Noua medicină germană, Recall Healing.
One thought on “Menstruația: La ce spunem Stop?”